Port Harcourt arrival "no wahalla" - Reisverslag uit Port Harcourt, Nigeria van Ronald Braber - WaarBenJij.nu Port Harcourt arrival "no wahalla" - Reisverslag uit Port Harcourt, Nigeria van Ronald Braber - WaarBenJij.nu

Port Harcourt arrival "no wahalla"

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

18 Oktober 2007 | Nigeria, Port Harcourt

Hoooi,

Ik moet zeggen dat ik de nacht voor ik vertrok wel een beetje raar gedroomd heb over het hele avontuur om naar Nigeria af te reizen. Het blijkt niet nodig te zijn geweest gezien ik hier toch wel in goede handen ben. Er wordt hier duidelijk niet op beveiliging bezuinigd, wat ook wel nodig is.

Om te beginnen met mijn aankomst in Lagos. Na een 6 uur durende vlucht kwam ik bij immigratie. Dan merk je echt dat je op vreemd terrein bent want wat duurde dat lang!!! Ik heb er ongeveer 2 uur over gedaan om door de hele procedure te komen. Daarna werd ik opgevangen door een chauffeur en zijn "officer". Deze officer is een beveiligings beamte. Deze zijn niet zo maar beveiligers maar volledig voorzien van machine geweer en al. Geeft wel een veilig gevoel :). Ik werd dus naar het gasten verblijf gebracht in Lagos en kwam daar om 10 uur aan. Daar kreeg ik van de kok nog wat te eten en ben gaan slapen omdat ik de volgende ochtend (dinsdag) weer om 05.30 uit bed moest. Toen ik op was, was de kok ook al weer op en had mijn ontbijtje voorbereid. Echt geweldig. Denk dat ik daar wel een beetje lui van ga worden. Dat is een van de voordelen hier, alles wordt voor je gedaan, zelfs je was.

Dinsdag vroeg dus terug naar de luchthaven van Lagos voor mijn vlucht naar Port Harcourt, vlucht van iets meer dan een uur. Ook hier werd ik weer opgehaald en volledig beveiligd.

Dan het Afrika gevoel. Zodra je hier aankomt beland je ook direct in een compleet andere wereld. Het ruikt anders, het ziet er anders uit, de sfeer is anders en vooral de armoe. Wat je tegenkomt hou je niet voormogelijk. De wegen zijn chaotisch, mensen rennen over de "snelweg", mensen wonen aan de snelweg enz. Maar ook het rijden niet normaal. Ik vind het knap dat die chauffeurs die ik nu heb gehad nog geen ongeluk hebben gehad. Lijnen op de wegen zijn er niet dus iedereen kruist door elkaar heen. Gaten in de wegen zijn te diep om er doorheen te rijden dus gaat ierdereen boven op de rem om met zijn allen door een klein strookje die nog wel goed is te wurmen. Zoals gezegd staan de krotjes langs de weg en zie je mensen 's ochtends wakker worden op en onder een vrachtwagen die geparkeerd staat..... Niet alleen de krotten vallen op maar ook de enorme massa's mensen die onder voet van een viaduct leven. Het is erg wat je daar ziet maar het heeft me (gelukkig) niet zo geschokt. Het is nu eenmaal zo en er is weinig aan te veranderen. Typisch was dan ook een man die zat te schijten aan de rand van de weg en zo zijn broek weer optrok...... Kijk je dan naar terwijl je in de file staat...

Goed, het compound. Dit is een soort dorp compleet afgesloten van de buiten wereld. In dit compound staan dan verschillende huizen waar dan de expats wonen. Normaal heb je z'n huis voor je zelf maar ik zit nu in het guest huis met twee Engelse gasten. Ieder huis heeft dan zijn eigen kok, die ook de rest van het huishouden doet....... Ook voor ontspanning is de mogelijkheid met een zwembad, sportschool en bar.

Zeker weten niet slecht vertoeven op die manier. Nu nog zien of ik ook hier wat ervaring op kan doen, werk gezien. Maar om hier te zijn is op zichtzelf al een levenservaring.

Heb hier ook nog wat foto's. Om een beetje een indruk te geven. Het is heel moeilijk en best gevaarlijk om foto's te maken. Er zijn plaatsen waar je het zeker niet moet doen omdat de kans groot is dat je wordt gearresteerd, en dat is zeker NIET wat je wil in Nigeria....

Alles gaat dus goed, en voorlopig vind ik het best leuk.

Tot de volgende keer!

Ronald

P.S. No Wahalla betekend: Geen probleem

  • 18 Oktober 2007 - 05:45

    Lionne:

    Wat een verhaal zeg, maak maar niet te veel foto's ,geloof ik. Maar verwend wordt je daar zeker.Veel succes daar en geniet er ook maar van , want het klinkt heel bijzonder, grt Lionne

  • 18 Oktober 2007 - 07:39

    Pim:

    Mmmm klinkt redelijk anders, maar wel supervet! Klinkt redelijk luxe een prive kok, prive beveiliging. ;)

    Nou have phun en geniet ervan. Hoe is het weer daar ook nog een beetje te pruimen?

    Groeten!

  • 18 Oktober 2007 - 16:55

    Schrijver:

    Ik krijg het helaas niet voor elkaar om er foto's op te plaatsen dus dat zal ik doen als ik weer wat sneller internet heb. Pim, ja het weer is zeker goed. Alleen is het regen seizoen dus af en toe krijg je echt een enorme bui over je heen. Maar dan nog blijft het 30 graden :P.

    Groeten! Ronald

  • 18 Oktober 2007 - 17:19

    Annemarie:

    hey!!! eindelijk haha!! geintje!
    Gaaf man dat je zo naar al die plekken gaat! en met dolfijnen gezwommen zie ik zo van foto´s!! echt super cool!

    Vind het wel leuk zo op de hoogte gehouden te worden! hoe lang blijf je nu daar??

    xx

  • 19 Oktober 2007 - 11:31

    Mam En Pap:

    Hey schrijver, mooi verhaal man.
    We wachten met spanning de foto's af, ben heel nieuwsgierig geworden na zo'n verhaal.
    Fijn dat je het daar goed hebt en redelijk veilig is, met ontspanning mogelijkheden.
    Vinden opa en oma ook erg prettig.
    Kun je ook nog verzoeknummers opgeven aan je kok?

    Wij moeten het hier in NL met 1/3 doen wat betreft temperatuur.
    Curaçaooooo...... :-)

    Okee, maak er wat van en tot de volgende airport meeting.....!


  • 22 Oktober 2007 - 19:10

    Opa En Oma:

    Fijn te lezen dat alles geod gaat met je
    en dat je goed verzorgd word.
    Maar niet te lui worden hoor want hier
    moet eigen potje koken.

    Groetjes

  • 23 Oktober 2007 - 18:46

    Ad En Huib:

    Hoi Ronald,
    Wel spannend allemaal wat je meemaakt zeg.Wel heel anders dan de westerse wereld.Heb al vaker gehoord dat de geur apart is in Afrika,maar ja als je overal je behoefte doet.Is er eigenlijk tijdsverschil met Nederland?Wat krijg je te eten?Boerenkool met worst? Kijk uit naar je volgende bericht.groetjes uit Ouddorp.

  • 30 Oktober 2007 - 10:21

    Rina:

    wel weer heel spannend allemaal.....
    goed dat je het toch naar je zin hebt in die luxe omgeving, shit zelfs geen was doen en niet strijken mazzelaar...
    groet van Ole en Rina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Na mijn Aberdeen stage nu het volgende buitenland avontuur. Ik zal in dit dagboek proberen de komende tijd verslag te doen van mijn wereldreis. Ik ga voor 2 jaar in verschillende landen werken in de olie en gas industrie.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2186
Totaal aantal bezoekers 39980

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: